Inddragelse af det forventede fremtidige forbrug af grønne brændstoffer i Danmarks udenrigsskibs- og luftfart i planlægning af power-to-X

Udenrigsskibs- og luftfarten kan ikke umiddelbart elektrificeres direkte, men må fortsat bruge flydende brændstoffer. Derfor er der et behov for at producere grønne brændstoffer, der kan erstatte de fossile brændstoffer, som skibs- og luftfarten anvender i dag. Disse grønne brændstoffer kan produceres ved power-to-X, der vil sige at man laver strøm om til fx brint.
Energi, industri og varme
År
2022
Anbefalingens status
Gældende
Er anbefalingen fulgt?
Nej
Emner
Power-to-X
Seneste opdatering af status
Anbefalingens status
Udvikling siden udgivelse

Siden Klimarådets udgivelse har regeringen i samarbejde med et flertal i folketinget indgået en aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer den 15. marts 2022. Aftalen er en strategi for power-to-X og indeholder blandt andet et mål om 4-6 GW elektrolysekapacitet i 2030, samt udmøntning af en statslig pulje på 1,25 mia. kr. til et power-to-X udbud. Regeringen præsenterede i efteråret 2022 et udspil til en grøn omstilling af indenrigsflytrafikken. I aftalen af 15. marts noterede parterne sig, at S-regeringen i 2022 og 2023 vil præsentere yderligere udspil og strategier for bæredygtige brændstoffer i den tunge vejtransport og i skibsfarten. Der venter altså stadig et stort arbejde med planlægning af power-to-X og inkludering af behovet i skibs- og luftfarten i denne sammenhæng, og Klimarådets anbefaling vurderes derfor endnu ikke at være fulgt og er stadig gældende: status = gældende.